Методична розробка уроку з англійської мови


МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ З АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
З ТЕМИ:
THE CLOTHES WE WEAR“
у 5-му класі

Підготувала викладач англійської мови
КЗО «Загальноосвітня санаторна школа-інтернат №3»ДОР» Тюхменьова А.В
.
Тема: Шкільна форма моєї мрії
Мета: Узагальнити та систематизувати вивчений матеріал, активізувати вживання в мові учнів раніше освоєної лексики, розширювати словниковий запас учнів з теми; навчити учнів цікаво представляти результати своєї творчої діяльності. Удосконалювати навички аудіювання, тренувати учнів у читанні, вмінні використовувати різні структури в бесіді за ситуацією та будувати зв'язне висловлювання з теми.
Розвивати прагнення використовувати найбільш раціональні способи вирішення завдань та вміння співпрацювати в команді, розвивати вміння працювати у творчій взаємодії.
Виховувати позитивне ставлення до вивчення англійської мови , комунікабельність та толерантність.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань та вмінь.
Форма уроку: урок – презентація міні-проекту.

Методи та прийоми: фронтальне опитування, бесіда за ситуацією, захист учнівського проекту, заповнення опитувального листа.
Наочність: постер, учнівська презентація, картки для рефлексії.


ХІД УРОКУ

І. Початок уроку. Підготовка до сприйняття іншомовного мовлення.
1. Організаційний момент. Привітання.
Т: Hello! How are you today?
Ps: We are very well, thank you!

2. Повідомлення теми та мети уроку.
Good morning! Today at the lesson we are going to discuss your favourite clothes, the school uniform of your dream. You`ll remember the vocabulary on this topic and practice it. We`ll make the project to check your knowledge on the topic.

3. Уведення в іншомовну атмосферу

1)Повторення віршів «
Учні по черзі декламують вірші.
MARY WORE A RED DRESS
P: Mary wore a red dress, red dress, red dress,
Mary wore a red dress all day long.
Mary wore a red hat, red hat, red hat,
Mary wore a red hat all day long.
Mary wore her red shoes, red shoes, red shoes,
Mary wore her red shoes all day long.
Mary wore her red gloves, red gloves, red gloves,
Mary wore her red gloves all day long.
Mary was a red bird, red bird, red bird,
Mary was a red bird all day long.

DIDDLE DIDDLE DUMPLING
P: Diddle Diddle Dumpling,
My son John,
Went to bed with his trousers on;
One shoe off and the other shoe on,
Diddle Diddle Dumpling,
My son John.

GETTSNG DRESSED
P: Isn`t dressing depressing?
Button the buttons
And snap the snaps;
Hook the hooks
And zip the zippers;
Tie the ties
And clasp the clasps;
Lace the laces
And lock the locks;
Belt the belts
And brace the braces.
What I like best in my own skin-
That is the dress I`m always in.

2) Бесіда з учнями.
T: What kind of clothes do children your age usually wear?
If you go out with a group of school friends, would your dress differently than if you go out with your parents?
What would you wear to school if you can choose?
In what way do your parents dress differently from you?


ІІ. Основна частина уроку.
1.Створення та захист учнівського проекту
You had a task to find out and prepare or create by yourselves some interesting patterns of the school uniform. Now you`ll make a poster ( our mini-project) and present it. Let’s start working.

  1. Учні розташовуються колом та, за допомогою ножиць, клею, кольорових олівців та фарб, створюють плакат під назвою «The school uniform of my dream».
  2. Учні по черзі презентують свої проекти та розповідають, яким, на їх погляд ,буде шкільна форма в майбутньому. Учитель разом з класом обирають найкращий проект.






ІІІ. Заключна частина уроку.
  1. Підсумки уроку. Рефлексія
  1. Учні самостійно заповнюють картки для рефлексії, потім по черзі читають речення , пояснюючи свій вибір.
     
  2. Бесіда и режимі TP1→P2→P3
T: What topic have we revised today?
What grammar have we remembered?
What was the most interesting task?
Thank you for your work. Some of you worked very well today, but some have to be more attentive.Your marks are…
  1. Домашнє завдання
Repeat all the words and be ready for the test.
б) заповнення опитувального листа. Writing
To finish our lesson I want with an English poemRobin the Bobbin”. Ill read it in English and you can see the translation.
I don’t want you to be like Robin the Bobbin, but suggest you filling in the “Little Robin” with the information about yourselves. (див.Додаток фото 8)
2. Виставлення оцінок та їх мотивація.
Thank you for your work. Some of you worked very well today, but some have to be more attentive and more active. Your marks are…
3.Домашнє завдання.
Repeat all the words and be ready for the test. Be ready with your daily menu as we’ll have the same task in the test.

Lesson HOLIDAYS! HOLIDAYS! HOLIDAYS!
Конкурс читців віршів до свят англомовних країн учнів 3 класів
Вчитель: Тюхменьова А. В.
Волоснікова Н. С.
Мета:
Навчальна: ознайомити з новими лексичними одиницями, активізувати вивчений лексико-граматичний матеріал, розвивати навички читання, усного монологічного виразного мовлення,збільшити обсяг знань про соціокультурну специфіку мови країни, що вивчається, вдосконалювати уміння будувати своє мовне висловлювання, мовну поведінку адекватно цій специфіці;
Розвивальна: розвивати увагу та зорову пам’ять, спостережливість, удосконалювати фонетику та артикуляцію звуків, розвивати усні комунікативні уміння з опорю на наочність;

Виховна: виховувати зацікавленість у розширенні своїх знань, використанні навчального матеріалу в житті, виховувати загальну культуру учнів.
Обладнання: пісня « пори року» з відео супроводженням, пісні та картки, пов’язані зі святами англомовних країн.
Хід уроку
WARM-UP
  1. Choral repetition of the song “ These are the months of the year”.
  2. Pupils look at the dates on the blackboard and name the holidays. Read and then drill the words.
  3. Choral and individual repetition.
PRESENTATION
  1. Pupils look at the pictures on the blackboard again and say the seasons and the dates when we celebrate these holidays.

  1. Reading the poems by heart.



P: We have a fir-tree in the hall.
It is beautiful and tall!
Around it we dance and play
Because it is a New Year Day!

P: Santa Claus lives in England.
He is funny and merry,
His cheeks are like roses,
His nose is like a cherry.
With a branch of green holly
And robins, his friends,
To all English children
New Year wishes he sends.

P: My dear, dear mother
I love you very much
I want you to be happy
On the 8th of March.


P: Hot cross buns, hot cross buns
One a penny,
Two a penny
Hot cross buns
Give them to your daughters,
Give them to your sons,
One a penny,
Two a penny
Hot cross buns.

P: In the sky, sky, sky
Balloons fly, fly, fly
Red and yellow
Green and blue
Happy birthday to you


ENDING THE LESSON
Complete the sentences using the pictures. Write the beginnings of sentences on the board and place pictures at the end. Pupils read the beginnings and name the pictures.
Today the weather is… (cold|sunny|rainy)
In winter you can make… (a snowman)
In autumn you eat… (apples)
When it`s hot and sunny, you can… (ride a bike, fly a kite)
In spring people celebrate… (Easter)